Torbjörn Grass

Torbjörn Grass medverkar för andra året med sitt verk, Järnkväden.

I utställningsrummet trängs kakburkar med pianosträngar och granatskadade pansarplåtar. Metallföremålen tronar på podier av trä

och med hjälp av datastyrda impulser och kinesiska magneter skapas ett ljudande rum där tingen sjuder av det förgångna. Med sitt verk

Järnkväden tar tonsättaren Torbjörn Grass avstamp i industrialismens emellanåt mörka historia och låter järnverkets artefakter spela tillbaka rakt in i samtiden.

Torbjörn Grass menar att vår romantiserade bild av industrialismens monument behöver nyanseras. Inte minst arbetsförhållanden kring järnverken har varit en tragedi för många människor. En av utgångspunkterna i Grass arbete är att åter blåsa liv i döda fragment från vårt förgångna, för att sammanfoga ett nytt här och nu.

Torbjörn Grass finns sedan tidigare representerad i Verkets samling med det interaktiva ljudverket Opera Tactile, 2010. Även om Järnkväden är ett helt fristående verk så finns det ett tydligt släktskap i sättet att arbeta. Grass, som ofta undersöker förhållandet mellan det mänskliga och det maskinella, låter den suggestiva miljön bli en del av verket. Denna transhumanistiska lek har resulterat i ett verk som både är visuellt och audiellt. Hans intresse för sceniska uttryck har sedan länge fått honom att bygga musikaliska rum och i Järnkväden har han använt sig av sin egen uppfinning: grassofonen. Verket är noga komponerat och datastyrt, till skillnad från Opera Tactile, och grassofonen skickar impulser mätta i millisekunder till små magneter fastsatta på föremålen. Dessa korta av- och på signaler får metallen i tingen att svänga och skapa ett brett register av toner.

Photo: Therese Asplund

Denna webbplats använder cookies för att se till att du får bästa möjliga upplevelse av Webbplatsen.

Med anledning av COVID 19

Endast förbokade biljetter gäller vid entré till Verket/Avesta ART