Cooper&Gorfer

Sarah Cooper f.1974, USA och Nina Gorfer f.1979, Österrike, bor i Göteborg och Berlin

Innesluten i sig själv – och samtidigt så starkt närvarande att varje besökare blir rörd vid sina sinnen – möter Aana i Avesta Arts entré. Hon blundar, ansiktet är blekt. Den böljande blommiga manteln ger en drottninglik grace. Distinkt mönstrad samisk dräkt bildar kontrast. Aanas gestalt är underskön, mångtydig och gränsöverskridande. Vad betyder den avklippta hårflätan i hennes vantklädda hand? Skapar förgängelse skönhet? Är hon redan på den andra sidan? En trappa ned, i rosthusets stora öppna sal, där slaggen skimrar och kulturprogram tar plats, väntar en annan kvinna i annan magnifik klädnad. Watching Vivienne. Knowing Vivienne. Leaving Vivienne. Att iaktta, lära känna och lämna. Här för konstnärsduon Cooper & Gorfer oss in i en barockkammare, till en kvinna som tycks avvärja vår kontakt. Med tvekan möter hon besökarens blick. Mer frenesi finns det i hennes rörelse när hon först tittar ut genom ett fönster och sedan ger sig iväg. Det som lockar och drar, ser även ut att skrämma. Kan det vara naturen? De två kvinnorna visar olika sidor av Cooper & Gorfers konstnärliga arbete. Aana kommer från deras utforskande arbete i samiska områden, där de intervjuade och umgicks med kvinnor i olika åldrar och sedan i konstnärliga fotografier gestaltade deras liv. Lager på lager av berättelser och symbolism blir som penseldrag i en målning. Gränslandet suddas ut mellan realism och gåtfull saga eller dröm. Det synbart iakttagna, silas genom själens filter av drömmar, stämningar, rädslor och sår. Många av porträtten i den samiska sviten Interruptions (Avbrott) är fotograferade genom ett tunt skikt av glas som inte skyler utan synliggör det djupt mänskliga. The Vivienne Series (Serien Vivienne) är resultatet av konstnärernas samarbete med ett av Sveriges främsta museer inom konsthantverk och design, Röhsska i Göteborg. Den stiliga klänningen från modehuset Vivienne Westwood är förvärvad av museet, och till grund för det beslutet ligger respekten för både innovativ design och processen med plagget. Klänningen är stilbildande silhuett i kollektionen Chaos Point (Kaosets kärna), där modeskaparen tillsammans med skolbarn har engagerat sig för miljöansvar och fred. Vivienne berättade för barnen om soldater, som ger upp kriget och gör om frontlinjen i djungeln till ett vänskapsband med forna motståndare och med naturen själv. I djungeln fick de insikt om livets mirakel – samspelet i naturen. Först därigenom kan jorden outtröttligt och hållbart ge av sig själv och avslöja sina djupaste hemligheter. Soldaterna blev istället härförare för ekologi, Frihetens krigare. När de reste till staden för att upplysa andra människor, klädde de sig i uniformer målade med naturen som de älskar – fjärilar, magiska blommor, ormar. Det är barnens bilder av Frihetens krigare som blommar fram i Viviennes klänningstyg. Fyra andra verk i rosthusets stora sal har sitt ursprung i Kirgizistan. Red Shola Standing visar Shola i röd klänning bilda egen kontur i ett storslaget landskap med vidsträckt stäpp och höga bergsformationer. Stadigt står hon där. Tydlig, orädd, nästan demonstrativ. Shola hör hemma här, hon ser ut att vara ett med naturen, i en tillvaro där naturen formar människan och människan verkar i samklang med naturen. I Kirgizistan lärde konstnärsduon Cooper & Gorfer känna ett folk med anor sedan långt mer än tusen år från nomader, trängda hit och dit av andra folk och kulturer. Under 1400- och 1500-talen slog de sig ned i de områden som nu bildar Kirgizistan, men har under århundraden dominerats av andra makter, på 1900-talet av först tsaren och sedan Sovjet. Den 31 augusti 1991 förklarade sig Kirgisien fritt från Sovjetunionen, men även för den självständiga republiken är politiken präglad av oegentligheter och oro. Shola står som en länk mellan rottrådar och framtidsdrömmar. För ett folk som alltid har fått kämpa för sin egen identitet, får de gamla berättelserna och sägnerna förnyad betydelse. I ett annat verk, Man under orange leaves (Man under brandgula löv), summerar en gammal man sitt långa livs erfarenhet. De gula löven brinner i hans huvudbonad. För oss i Folkarebygden med Karlfeldts Nobelprisbelönta lyrik, klingar diktsamlingen Hösthorns dova klang: ”Quo vadis? Frågan darrar i mitt sinne. Vart skall jag gå, då aftonen är inne?” Åter andra uttryck finns i Cooper & Gorfers verk från Qatar med orientalisk kultur i svindlande möte mellan förr och framtid. Här i Avesta Art för de fin dialog med marmorskulpturerna av konstnären Aidan. Cooper & Gorfer utläses Sarah Cooper, född 1974 i USA, och Nina Gorfer, född 1979 i Österrike, nu bosatta i Göteborg och Berlin. Under sina resor kommer de nära både kollektiva berättelser och enskilda individers upplevelser och livsöden. De skapar bilder med samma omsorg som målaren i ateljé. Deras verk är inte traditionella dokumentärer. I stället gestaltar de kultur och erfarenheter i ett livgivande möte mellan verklighet och saga. På många sätt finns också resonans i konsthistorien.

www.coopergorfer.com