Alexander Tallén

f. 1988, Stockholm

Blicken dras in i det välvda rummet som likt ett kapell öppnar sig vid steget från masugnshall till martinverk. Skimrande figuriner står som altarprydnader. Stiligt rundar sig valvets gröna fond. Väl inne där, omsluter rostiga väggar och ett lugn. Den storskaliga industrimiljön, rumsstora konstverk, ja kanske till och med den omtumlande samtiden lämnas utanför. Figurinerna ger en atmosfär av 1700-tals rokoko och det tidiga 1800-talets romantik. Naturen är närvarande med blommor, växter och trädgrenar. Känsla av idyll förmedlas. Färger och glasyr kontrasterar järnets kärva rost. Men, det är något som inte stämmer… De mänskliga gestalterna som framträder i verken är alla män – moderna, västerländskt klädda män, nästan alla med snarlikt utseende. De är inte ens komna från järnverkets glansdagar. De tillhör vår egen samtid. Alexander Tallén väljer figuriner som sitt konstnärliga uttryck. Med minutiös noggrannhet formar han varje figurin till ett unikt verk med ett eget innehåll. Ofta är det han själv som är förebild för männen, som kan uppträda i olika format i samma verk. Han laddar objekten med ledtrådar till berättelser, där han vill att åskådaren själv ska fylla i. En del motiv förmedlar harmoni, andra synliggör dragkampen som kan pågå både inom en människa och i hennes samspel med omvärlden. Figurinerna i den gamla tunneln, som en gång nyttjades för att rulla in skrot till den mjukgörande martinmetoden, är alla nygjorda för Avesta Art. En man bär ordet Heartbreaker på sin jeansväst. Kanske är han en man som får hjärtan att blöda. För dagen är han färdig med sitt värv och kopplar av med en cigarett, i sin egen värld. I en annan figurin finns två män, lika som tvillingar. Här finns en nära relation, fylld av ömhet. Som en pietà – Maria med den döde Jesus i famnen – syns två män, en blond och en mörkhårig. Kanske är det en man från Europa som gör sitt yttersta för att rädda en flyktings liv efter hans färd i bräcklig farkost över Medelhavet. Kanske är det Josef som vi annars så sällan ser sörja sin förlorade bonusson. Plötsligt vidgar sig rymden kring varje verk. Alexander Tallén utforskar frågor om självbild och mansroll, nu och genom tiderna. Med skarp och ironisk blick gestaltar han män på ett sätt som berör – och kanske punkterar – mytbildningen om mannens väsen. Könsstereotypa mönster får sig en knäck. Som i herdeskildringar är männen barfota – och därmed sårbara. Frågor väcks om hur vi idag ser på manlighet, mansroll och machokultur. Alexander Tallén arbetar i en flertusenårig tradition. Figurinen är just en liten figur, och sådana har förekommit i kulturer i olika tider och på olika kontinenter. Porslinsfigurinen kom från Kina till Europa. Från och med 1700-talet – när tyskar hade lärt sig konsten att tillverka porslin – producerades figuriner också i Europa. Figurinen hade sin plats som bordsdekoration i välbärgade familjer. Den var en vacker utsmyckning som också kunde stimulera samtalen. Med massproduktionen på 1800-talet flödade miljontals figuriner ut på marknaden och nådde även enklare hem hos bönder och arbetare. Till och med kända målningar överfördes till tredimensionella, industriellt tillverkade figuriner. Idag har figurinen närmast en stämpel av kitsch. Alexander Tallén gör sina figuriner för hand. Det är många steg från idé och grundkropp via gips, gjutning av sektioner, formande av helhet med lera som komplement, torkning, bränning, glasering, målning och bränning igen till färdigt konstverk. Allt är handmålat med tidskrävande moment som fiskbensmönstret i mannens kostym. Alexander Tallén är född 1988 i Stockholm och tog masterexamen vid Konstfack 2015. Han är redan representerad vid bland andra Nationalmuseum, Röhsska museet och Statens konstråd. Han har ställt ut runt om i Sverige och har sin ateljé i Stockholm.

alexandertallen.com

steneprojects.se